Jak být šťastnější? Tipy založené opravdu na psychologii.

Pyramida potreb

První měsíce roku jsou pro mě vždycky nejvíc depresivní. Je brzy tma, často je šedo a ponuro, prší nebo je břečka. Navíc teď sedíme s Míšou doma a není, co podniknout. Do obchoďáku, na poštu, do drogerie…? Nic moc náplň dne, že? Nejste v tom sami.

Co je to štěstí?

Článků o tom, jak být šťastnější najdete na internetu milióny. Také různá videa, návody, podcasty. Já jsem se tím nějakou chvíli zabývala a zároveň jsem si ve škole oživila psychologii, která mě provázela studiem na střední i na vysoké. Miluji psychologii, nahodí mi spousty souvislostí s mými trápeními a potřebami. A když jsme u těch potřeb, založila jsem na tom tento článek. Protože štěstí je vlastně stav, který nastane po naplnění potřeby. Je to tak?

Jak tedy pečovat o své štěstí?

Já jsem studiem pyschologie přišla na mnoho AHA momentů a pomáhá mi každý den se nad tím zamyslet. Když mi není dobře, přemýšlím, jaká potřeba za tím stojí, co teď potřebuji. A pravdu jsem nebyla šťastnější už dlouho. Ale za tím samozřejmě stojí víc věcí, třeba to, že dělám to, co mě baví, naplňuji si život láskou, vzděláváním a online tvorbou. A opět zde následuji své potřeby postupně. Tedy snažím se. Znáte takové to, jak se zažerete do práce, tvoření a děsně se vím chce na záchod? Tak to je přesně to, co řeším v tomto článku.

Když tedy mluvíme o plnění potřeb, nejlépe to postihuje takzvaná Maslowova pyramida potřeb. Znáte ji? Jedná se o pomyslnou pyramidu, kde úplně dole jsou ty nejzákladnější potřeby a úplně na špičce jsou potřeby vyšší (seberealizace). Pokud nemáte uspokojené ty nejnižší potřeby, tak nemůžete uspokojovat ty vyšší. Pokud to děláte, nemůžete najít plné uspokojení.

Spánek, jídlo a sex

Takže ano…úplně nejdůležitější je se najíst a vyspat. To s dítětem občas nejde, že? Ale zkuste si to co nejvíc zjednodušit, když spí, najíst se, když jste venku a je v klidu, najíst se. Spát také co nejvíc, když spí. Však to známe, ale často neděláme. Zkuste si toho alespoň na jeden den naložit méně a místo úklidu si jen sednout nebo si uvařit něco dobrého. Máte na to nárok.

Patří sem mimochodem i sex. Ano je to ta nejzákladnější potřeba. Takže sehnat hlídání nebo aspoň uspat díte, a zachumlat se do peřin. Ač se vám třeba zpočátku nechce, odložte telefon, vypněte TV a zkuste se aspoň přitulit a uvidíte sami.

Jistota a bezpečí

Když bude splněna první spodní část pyramidy můžete se hnout dál. V další řádce pyramidy jsou potřeby jistoty, bezpečí. Tady jsem se zastavila. Přemýšlela jsem, jestli cítím v životě jistotu a bezpečí. A zjistila jsem, že úplně na 100 % ne. Jedná se hlavně o to, že rodičovský příspěvek a žádný majetek (když to tak řeknu holá pr…) moc jistoty nepřináší. Takže je potřeba začít nahazovat háčky, kde to jde, aby člověk měl lepší pocit jistoty. Začít třeba investovat, ukládat si stranou pár korun, prostě ten pocit je pak k nezaplacení.

Patří sem také bezpečí fyzické. Já už dlouhou dobu uvažuji o kurzech sebeobrany.

Patříme někam?

Další řada pyramidy obsahuje pocity náležitosti. Patříme někam? Máme rodinu, máme děti a muže nebo rodiče, nebo snad i oboje. A cítíme se tam jak? Opět je třeba se zamyslet, zda je vše v pořádku a pokud ne, tak co pro to můžeme udělat. Já třeba vím, že bych potřebovala být více ve společnosti. Jsme s Míšou často samy doma celé dny, muž je v práci a vrací se pozdě. Celkem častý problém této doby.

Snažím se pořádat různé sezení s kamarádkami, hledat nové kamarádky pomocí Facebooku a hlavně se účastnit společenských akcí, které jsou tedy vhodné pro mě a dítě. Teď například u nás ve městě probíhal živý SWAP a poznala jsem hned několik nových maminek.

Kino u nás každý měsíc pořádá jedno promítání pro maminky s dětmi, tam se chystáme už dlouho, tak snad to vyjde.

Dál jsou nejlepší nosící skupinky maminek, tam se seznamuje samo. Koukněte, zda nemá Vaše město nebo část města svoji Facebookovou skupinku a přidejte se tam. Berou i nenosící a často pořádají srazy, kde se řeší úplně vše a nikdo divně nekouká.

Jiná věc jsou vztahy s mužem a rodiči. Nedávno jsem četla jeden článek o tom, že na vztazích je třeba pracovat nebrat je jako samozřejmost. Tak se podle toho snažím řídit. Ale občas je to těžké. To asi známe všichni. Vypnout tu TV nebo shodit ten FB a zavolat blízké osobě… Vyhradit si čas jen na hovor. Děláme to?

Úspěch a seberealizace

Nyní jsme už u vyšších potřeb. Spojila jsem je všechny dohromady. My matky na rodičovské dovolené máme leckdy s pocitem dosažení úspěchu problém. Ale já bych k tomu řekla jen to, že na sebe nesmíme být přehnaně přísné. Zkusme brát za úspěch to, že dítko dnes třeba poprvé něco udělalo nebo řeklo. Stanovme si malé cíle každý den. Třeba jen to, že naučíme dítě nové slovo. Nemusí ho hned říkat.

Samozřejmě pak je tu ten pocit, že jen být doma s dětmi nestačí. A proto tu teď i já píšu tento blog. Potřebuji něco dělat, hrát si WordPress, mít pocit, že mozek pracuje, mít se na co těšit.

Pokud máte tyto pocity, že něco ještě v životě potřebujete a nevíte co, zkuste s něčím začít. Je jedno s čím, když vás to bavit nebude, seknete s tím. Máte přeci dovolenou (ironie :-)). Tak směle do toho. Třeba najdete svou vášeň. A třeba ji i rozvinete do budoucí práce, co budete milovat.

Maslowova pyramida potřeb, tak jak jsem ji postupně popsala odspodu nahoru.

Potřeby nepřeskakujte

Potřeby byste měli plnit právě od té nejnižší příčky po nejvyšší. Když nějakou příčku přeskočíte, může nastat rozpor, který dlouhodobě povede k nespokojenosti a frustraci. Příklad: Kariéra nad potřeby někam patřit, mít hezké vztahy s rodinou. Nebo odkládání jídla kvůli práci, učení. Známe to všichni a dlouhodobě to není komfortní. Zkuste se zamyslet, zda nemáte takto přeskočené nějaké potřeby.

Nevzdávat to

Štěstí není stálý stav. Ani nepřijde bez práce. To je potřeba si uvědomit. Je potřeba se zastavit, podívat se do sebe. Zeptat se sama sebe na důležité otázky a nelhat si. Najít řešení problémů, které si přiznáme, že máme. Pokusit se s tím něco udělat. I to v nás vyvolá pocit změny.

Možná si řeknete, že nikdy šťastná nebudete. Ale když to ani nezkusíte, tak přeci nemůžete vědět, jestli to nepůjde. Nebojte se vykročit malým krůčkem. Třeba jen začít šetřit pár korun, začít cvičit, zavolat mámě, nebo se večer místo televize přitulit k muži. Štěstí je o okamžicích. To ví třeba i Patrik Hartl v knize Okamžiky štěstí. Však si ji přečtete, je to nakopávač.

K tématu štěstí a duševní rovnováha se budu vracet. Zajímá vás to?

Sdílejte moje články kamarádům a kolegům.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.